Okrugli stol SysAdmin u oblaku (60 min)
Kako usluge polako prelaze u oblak, administratori sustava suočavaju se s nizom izazova. Neki od ključnih izazova s kojima bi se mogli susresti su:
• Hibridna okruženja: ustanove će teško premjestiti sve svoje usluge u oblak odjednom. To rezultira hibridnim okruženjem u kojem su neke usluge lokalne, a druge u oblaku.
• Sigurnosni problemi: Cloud okruženja uvode nove sigurnosne izazove te se SysAdmini trebaju prilagoditi novim sigurnosnim praksama.
• Upravljanje troškovima: usluge u oblaku obično se plaćaju prema korištenju, što može dovesti do izazova u upravljanju troškovima.
• Migracija podataka: Migracija podataka u oblak može biti složen i dugotrajan proces. Zahtijeva pažljivo planiranje, provjeru podataka i često uključuje zastoje ili prekide usluge.
• Vendor lock-in: Korištenje usluga u oblaku određenog pružatelja može stvoriti vendor lock-in situaciju u kojoj ustanova postaje ovisna o jednom dobavljaču što može dovesti u pitanje daljnju prenosivost podataka na nekog drugog dobavljača.
• Usklađenost i propisi: treba se osigurati da usluge u oblaku zadovoljavaju standarde poput GDPR itd..
• Nedostatak vidljivosti: U oblaku SysAdmini možda neće imati istu razinu vidljivosti i kontrole kao kod lokalnih servisa, što može biti izazovno prilikom rješavanja problema.
• Učenje novih vještina: prelazak na oblak može zahtijevati nove vještine i znanja. Sysadmini će trebati unaprijediti postojeće i naučiti nove vještine kako bi učinkovito upravljali uslugama temeljenim na oblaku.
• Sigurnosno kopiranje i oporavak od katastrofe: Implementacija strategija sigurnosnog kopiranja i oporavka od katastrofe u oblaku može se razlikovati od lokalnih rješenja.
• Nadzor i upozoravanje: Učinkovita rješenja za nadzor i upozoravanje mogu biti specifična za oblak.
• Kulturološki otpor: Ustanove mogu suočiti s otporom SysAdmina koje je naviklo na tradicionalne lokalne sustave.
Dok oblak nudi brojne prednosti, prijelaz s lokalnih sustava na usluge u oblaku zahtijeva pažljivo planiranje, promjenu načina razmišljanja i prilagodbu novim alatima i praksama, što ga čini značajnim izazovom za administratore sustava.
Ljubomir Hrboka
CARNET
Ljubomir Hrboka radi u CARNET-u na radnom mjestu inženjera računalnih sustava. U svom se radnom vijeku bavio poslovima iz svih glavnih područja informacijskih tehnologija – od održavanja Windows i Linux računala i poslužitelja, izrade i administracije baza podataka, izgradnje lokalnih mreža i konfiguracije aktivne mrežne opreme, pa do poslova poput programiranja telefonskih centrala ili primjerice izrade sustava za online prijavu ispita. Od 2008 godine izabran je u naslovno nastavno zvanje predavač u znanstvenom području tehničkih znanosti za polje računarstvo. Trenutno je voditelj na nekoliko CARNET-ovih projekata povezanih s implementacijama raznih internetskih usluga.
Tomislav Gotovac
CARNET
Croatia
Davor Lukšić
Medicinski Fakultet u Splitu
Croatia
Davor Lukšić zaposlen je na Medicinskom fakultetu u Splitu kao voditelj Službe informacijsko-komunikacijskih tehnologija, s više od 25 godina radnog iskustva na visokoškolskim ustanovama. Diplomirao je elektrotehniku na Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu. Kontinuirano se stručno obrazuje, pri čemu ističe Cisco akademiju mrežnih tehnologija. Također je bio višegodišnji CARNET-ov suradnik na raznim projektima, među ostalim i kao predavač CARNET-ovog edukacijskog centra Edupoint. Redovito sudjeluje na CARNET-ovoj korisničkoj konferenciji CUC, gdje osim novih znanja i druženja s kolegama, pronalazi i inspiraciju za svoj rad. U posljednje vrijeme poslovno je posvećen digitalnoj transformaciji Medicinskog fakulteta u Splitu, unaprjeđenju poslovanja ustanove te nastavnih i znanstveno-istraživačkih procesa korištenjem IKT. Zaljubljenik je u mrežno-komunikacijske tehnologije u svim oblicima, WordPress i masline.
Damir Mrkonjić
Institut za jadranske kulture i melioraciju krša
Croatia
Sistem inženjer i CARNet koordinator na Institutu za jadranske kulture i melioraciju krša u Splitu.
Računarskim komunikacijama bavi se od 1990 godine. Od 1992. godine radi na izgradnji CARNet mreže u Dalmaciji. Danas se bavi održavanjem UNIX poslužitelja, izradom internetskih stranica, održavanjem računalnih mreža i informatičkih tečajeva.
Završio je obuku za ocjenjivača maslinovog ulja i aktivno sudjeluje u ocjenjivačkom panelu Instituta za jadranske kulture u Splitu te je član pub kviz ekipe Nevera i aktivan sudionik televizijskih kvizova od 2004. godine.
Davor Šepović
Filozofski fakultet Zagreb
Informatički stručnjak s više od 35 godina radnog iskustva u realnom sektoru, posjeduje široko znanje i iskustvo u IT sektoru, s naglaskom na računala, servere, računalne mreže i Windows sustave.
Kao privatni poduzetnik Davor je gradio karijeru i iskustvo pružajući podršku malim tvrtkama, servisirajući računala te koristeći Microsoft partnerstvo za rješenja poput Cloud usluga Office 365 i Azure. Na Filozofski fakultet je došao početkom godine i nakon početnog upoznavanja sa sustavima aktivno radi na migraciji usluga u Oblak.
Ravnotežu radu sa IT i tehnologijama pronalazi u planinarenju, fotografiji i ponekom kraft pivu u dobrom društvu.
Participants' prior knowledge / Potrebno predznanje: Nisu potrebna.
Learning outcomes / Ishodi učenja: Sudionici će naučiti prepoznati probleme s kojima se administratori sustava suočavaju pri transformaciji usluga u oblak