Skip to main content
The Higher Education CARNET Users Conference - THECUC2023 Digital Transformation of Higher Education: Innovations for the Future of Learning & Teaching

Full Program »

Vodič kroz galaksiju informacijske pismenosti za knjižničare/poučavatelje: kako kreirati program informacijskog opismenjavanja na visokoškolskoj razini (80 min)

Kako je znanje i korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije i informacijskih izvora dostupnih na internetu i u različitim oblicima usko povezano s korisničkim potrebama, knjižničari moraju ukazati korisnicima na različite mogućnosti i pristup izvorima informacija. Zbog toga programi informacijskog opismenjavanja postaju neizostavni dio rada visokoškolske knjižnice, budući da kompetencije obuhvaćene informacijskom pismenošću postaju preduvjet za uspješno učenje i studiranje studenata, ali za i cjeloživotno učenje. No, bez obzira na važnost formaliziranja sadržaja informacijske pismenosti različita je praksa na visokoškolskim knjižnicama u RH i svijetu. Naime u izvođenju i izboru tipa poučavanja informacijske pismenosti studenata, knjižničari nailaze na različite izazove. Oni su u praksi katkada teže ostvarivi s obzirom na različitu osviještenost sudionika obrazovnog procesa ili neuključivanja informacijske pismenosti u kurikulum visokoškolskih institucija. S druge strane, Torras (Torras, 2008.) ističe važnost razvijanja pedagoških vještina knjižničara u kreiranju i provedbi programa informacijskog opismenjavanja. Kako bi knjižničari bili uključeni u nastavni proces, oni pritom moraju biti i dobri edukatori, moraju poznavati metode i tehnike učenja, tj. različite didaktičke modele poučavanja. Također pri izboru tipa informacijskog opismenjavanja nužno je uzeti u obzir primjerenost sadržaja programa, odnosno vještina koje bi trebala imati svaka informacijski pismena osoba te specifičnost znanstvenoga područja; metodologiju provedbe, kao i izbor najprimjerenijih obrazovnih modela učenja. Radionica bi stoga obuhvatila pregled najvažnijih koraka, od kreiranja programa informacijskog opismenjavanja do provedbe i vrednovanja programa. Pritom bi sudionici dobili zadatak izrade vlastitoga programa informacijskog opismenjavanja prema prikazanim koracima. Radionica je namijenjena ponajprije visokoškolskim knjižničarima i dr. knjižničarima, ali i svim drugim zainteresiranim poučavateljima i obrazovateljima. Svrha je radionice potaknuti raspravu o važnosti uključivanja programa informacijskog opismenjavanja na formalnoj razini visokoškolskih institucija i razvijanja vještina informacijske pismenosti studenata. Na praktičnoj razini radionica nudi smjernice za izradu i provedbu programa informacijskog opismenjavanja u praksi visokoškolskih knjižnica u Republici Hrvatskoj i šire. Sadržaj radionice: 1. Uvod u informacijsku pismenost na visokoškolskoj razini 2. Planiranje nastave / programa informacijskog opismenjavanja 3. Izvođenje nastave / programa informacijskog opismenjavanja 4. Primjena IKT u kreiranju programa informacijskog opismenjavanja 6. Provedba - metode i tehnike (oblici) 7. Procjena studenata (praćenje, vrednovanje, ocjenjivanje) 7. Vrednovanje programa informacijskog opismenjavanja (pokazatelji učinka, ishoda, rezultata)

Razina predznanja: osnovna Veličina grupe: 7 (maksimalni broj: 15) Metode koje će se koristiti: 1. predavanje 2. prezentacija s predavačkog računala 3. grupni rad polaznika, uz korištenje računala i bez

Torras, Maria-Carme; Saetre, Tove Pemmer. Information literacy education: a process approach: professionalisng the pedagogical role of academic libraries. Chandos publishing : Oxford, 2009.

Dejana Golenko
Sveučilište u Rijeci, Pravni fakultet
Croatia

Dr. sc. Dejana Golenko, znanstvena suradnica, voditeljica je knjižnice Pravnog fakulteta u Rijeci. Na Filozofskom fakultetu u Rijeci predavala je na jednopredmetnom studiju Hrvatski jezik i književnost – knjižničarski smjer. Bila je istraživačica na projektu Hrvatske zaklade za znanost Život u doba bolesti COVID-19 i sunositeljica je s izv. prof. dr. sc. Dalidom Rittossom Programa cjeloživotnog obrazovanja Pravo u zajednici na Pravnom fakultetu u Rijeci. Suradnica je na istraživačkim projektima: projektu MELE (kreiranje online programa informacijskog opismenjavanja za studente prava u sklopu projekta - Europa-Institut SEE|EU Cluster, Saarland University, Saarbrücken i na UNIRI projektu „Poznavanje, stavovi i korištenje alata otvorene znanosti u biomedicini“ na projektnoj aktivnosti ispitivanja poznavanja i stavova znanstvenika o otvorenoj znanosti – otvorenom pristupu . Glavna je urednica stručnog e-časopisa Knjižničarskog društva Rijeka Knjižničar/Knjižničarka. Održala je brojna izlaganja na znanstvenim i stručnim domaćim i međunarodnim skupovima iz područja informacijskih i komunikacijskih znanosti. Autorica je znanstvenih i stručnih radova, čiji sadržaj upućuje da je područje njezina interesa informacijska pismenost na visokoškolskoj razini, programi informacijskog opismenjavanja, pravno knjižničarstvo i informacijsko ponašanje korisnika.

Participants' prior knowledgePotrebno predznanje: elementarna znanja u kreiranju programa IP, vještine informacijske pismenosti

Learning outcomes / Ishodi učenja: 1. kreirati i provesti programe informacijskog opismenjavanja 2. planirati korake u razvoju specifičnog programa IP i participirati u pojedinim koracima 3. definirati najprimjerenije načine poučavanja programa IP i vrednovanja rada studenata 4. primijeniti raznovrsne metode poučavanja i socijalne oblike rada s obzirom na znanje, interese i potrebe studenata te posebnosti određenih akademskih disciplina 5. analizirati ishode učenja na razini programa i predmeta uz pomoć 6. upotrebljavati primjerene tehnike i alate u kreiranju i provedbi programa IP 7. primijeniti praktične smjernice i savjete u kreiranju i provedbi programa informacijskog opismenjavanja 8. bolje razumijeti odnose između ishoda učenja, načina poučavanja i vrednovanja i studentskog opterećenja u provedbi programa IP 9. osvijestiti važnost znanja i razumijevanja provedbe programa informacijskog opismenjavanja i važnosti uključivanja programa na formalnoj razini visokoškolske ustanove 10. zagovarati interdisciplinarni pristup u provedbi programa informacijskog opismenjavanja (suradnja knjižničara i nastavnika) 11. motivirati druge knjižničare i suradnike za provođenje i usavršavanje programa informacijskog opismenjavanja u svojim ustanovama 12. primijeniti stečena znanja u unaprjeđivanju i kreiranju programa IP na visokoškolskoj razini odabrati metode poučavanja primjerene planiranim ishodima učenja 13. analizirati vlastiti program IP i/ili nastavnu situaciju

 


Powered by OpenConf®
Copyright ©2002-2022 Zakon Group LLC