Full Program »
Vodič kroz galaksiju informacijske pismenosti za knjižničare/poučavatelje: kako kreirati program informacijskog opismenjavanja na visokoškolskoj razini (80 min)
Kako je znanje i korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije i informacijskih izvora dostupnih na internetu i u različitim oblicima usko povezano s korisničkim potrebama, knjižničari moraju ukazati korisnicima na različite mogućnosti i pristup izvorima informacija. Zbog toga programi informacijskog opismenjavanja postaju neizostavni dio rada visokoškolske knjižnice, budući da kompetencije obuhvaćene informacijskom pismenošću postaju preduvjet za uspješno učenje i studiranje studenata, ali za i cjeloživotno učenje.
No, bez obzira na važnost formaliziranja sadržaja informacijske pismenosti različita je praksa na visokoškolskim knjižnicama u RH i svijetu. Naime u izvođenju i izboru tipa poučavanja informacijske pismenosti studenata, knjižničari nailaze na različite izazove. Oni su u praksi katkada teže ostvarivi s obzirom na različitu osviještenost sudionika obrazovnog procesa ili neuključivanja informacijske pismenosti u kurikulum visokoškolskih institucija.
S druge strane, Torras (Torras, 2008.) ističe važnost razvijanja pedagoških vještina knjižničara u kreiranju i provedbi programa informacijskog opismenjavanja. Kako bi knjižničari bili uključeni u nastavni proces, oni pritom moraju biti i dobri edukatori, moraju poznavati metode i tehnike učenja, tj. različite didaktičke modele poučavanja. Također pri izboru tipa informacijskog opismenjavanja nužno je uzeti u obzir primjerenost sadržaja programa, odnosno vještina koje bi trebala imati svaka informacijski pismena osoba te specifičnost znanstvenoga područja; metodologiju provedbe, kao i izbor najprimjerenijih obrazovnih modela učenja.
Radionica bi stoga obuhvatila pregled najvažnijih koraka, od kreiranja programa informacijskog opismenjavanja do provedbe i vrednovanja programa. Pritom bi sudionici dobili zadatak izrade vlastitoga programa informacijskog opismenjavanja prema prikazanim koracima. Radionica je namijenjena ponajprije visokoškolskim knjižničarima i dr. knjižničarima, ali i svim drugim zainteresiranim poučavateljima i obrazovateljima.
Svrha je radionice potaknuti raspravu o važnosti uključivanja programa informacijskog opismenjavanja na formalnoj razini visokoškolskih institucija i razvijanja vještina informacijske pismenosti studenata. Na praktičnoj razini radionica nudi smjernice za izradu i provedbu programa informacijskog opismenjavanja u praksi visokoškolskih knjižnica u Republici Hrvatskoj i šire.
Sadržaj radionice:
1. Uvod u informacijsku pismenost na visokoškolskoj razini
2. Planiranje nastave / programa informacijskog opismenjavanja
3. Izvođenje nastave / programa informacijskog opismenjavanja
4. Primjena IKT u kreiranju programa informacijskog opismenjavanja
6. Provedba - metode i tehnike (oblici)
7. Procjena studenata (praćenje, vrednovanje, ocjenjivanje)
7. Vrednovanje programa informacijskog opismenjavanja (pokazatelji učinka, ishoda, rezultata)
Razina predznanja: osnovna
Veličina grupe: 7 (maksimalni broj: 15)
Metode koje će se koristiti:
1. predavanje
2. prezentacija s predavačkog računala
3. grupni rad polaznika, uz korištenje računala i bez
Torras, Maria-Carme; Saetre, Tove Pemmer. Information literacy education: a process approach: professionalisng the pedagogical role of academic libraries. Chandos publishing : Oxford, 2009.
Participants' prior knowledge / Potrebno predznanje: elementarna znanja u kreiranju programa IP, vještine informacijske pismenosti
Learning outcomes / Ishodi učenja: 1. kreirati i provesti programe informacijskog opismenjavanja 2. planirati korake u razvoju specifičnog programa IP i participirati u pojedinim koracima 3. definirati najprimjerenije načine poučavanja programa IP i vrednovanja rada studenata 4. primijeniti raznovrsne metode poučavanja i socijalne oblike rada s obzirom na znanje, interese i potrebe studenata te posebnosti određenih akademskih disciplina 5. analizirati ishode učenja na razini programa i predmeta uz pomoć 6. upotrebljavati primjerene tehnike i alate u kreiranju i provedbi programa IP 7. primijeniti praktične smjernice i savjete u kreiranju i provedbi programa informacijskog opismenjavanja 8. bolje razumijeti odnose između ishoda učenja, načina poučavanja i vrednovanja i studentskog opterećenja u provedbi programa IP 9. osvijestiti važnost znanja i razumijevanja provedbe programa informacijskog opismenjavanja i važnosti uključivanja programa na formalnoj razini visokoškolske ustanove 10. zagovarati interdisciplinarni pristup u provedbi programa informacijskog opismenjavanja (suradnja knjižničara i nastavnika) 11. motivirati druge knjižničare i suradnike za provođenje i usavršavanje programa informacijskog opismenjavanja u svojim ustanovama 12. primijeniti stečena znanja u unaprjeđivanju i kreiranju programa IP na visokoškolskoj razini odabrati metode poučavanja primjerene planiranim ishodima učenja 13. analizirati vlastiti program IP i/ili nastavnu situaciju