Inkluzivno visoko obrazovanje (70 min)
Zadnjih godina razvijeno je i razrađeno niz smjernica i strategija kojima se promiče inkluzivno visoko obrazovanje. Upravo je inkluzivno obrazovanje jedan od glavnih strateških ciljeva u visokom obrazovanju te podrazumijeva dostupnost i ravnopravnost u obrazovanju studenata s različitim obrazovnim potrebama i u skladu s njihovim osobnim sposobnostima. U dostizanju toga cilja neizostavno je unaprjeđenje sustavne podrške studentima s invaliditetom, ali i njihovim nastavnicima. Među različitim oblicima podrške ističe se potreba prilagodbe u izvođenju nastave i provjeri znanja te prilagodba u pristupu informacijama. U osiguravanju pristupačnosti i ostvarenju jednakih mogućnosti studenata s invaliditetom u obrazovnom procesu značajnu ulogu zauzima univerzalni dizajn za učenje i asistivna tehnologija koja je nedostatno zastupljena ili za njezinu uporabu nastavnicima često nedostaje podrška.
Unatoč nizu inicijativa i poduzetih mjera, istraživanje koje je proveo CARNET 2023. godine pokazuje kako stanje na hrvatskim visokoškolskim ustanovama nije zadovoljavajuće na razini strateški planiranih ciljeva u području inkluzivnog visokog obrazovanja. Nastavnici koji poučavaju studente s različitim obrazovnim potrebama na sveučilištima diljem Hrvatske ukazali su na nedostatak smjernica za prilagodbu nastavnih aktivnosti i digitalnih nastavnih sadržaja.
U organiziranoj raspravi o postojećim smjernicama i ciljevima, preprekama i postignućima, iskustvima i potrebama, preporukama i vizijama dostupnog i inkluzivnog visokog obrazovanja sudjelovat će predstavnici institucionalnih službi i stručnih tijela za potporu studentima s invaliditetom, nastavnici iz područja visokog obrazovanja, predstavnici studenata s invaliditetom te svi zainteresirani sudionici konferencije.
Klara Popčević
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet; Sveučilište u Zagrebu
Croatia
Klara Popčević asistentica je i doktorandica na Sveučilištu u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu. Njezini profesionalni interesi usmjereni su na potpomognutu komunikaciju, asistivnu tehnologiju te jezični i komunikacijski razvoj osoba s poremećajem iz spektra autizma. Članica je multidisciplinarnog tima u okviru Kompetencijske mreže zasnovane na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama za inovativne usluge namijenjene osobama sa složenim komunikacijskim potrebama. Sudjelovanjem na nizu projekata doprinijela je razvoju visokotehnoloških rješenja za poticanje komunikacije i učenje osoba sa složenim komunikacijskim potrebama. Suradnica je na aktualnom projektu Podrška ostvarenju jednakih mogućnosti u obrazovanju za učenike s teškoćama u razvoju te sudionica COST projekta Advancing Social Inclusion through Technology and EmPowerment (a-STEP). Kao logopedinja sudjeluje u radu Kabineta za potpomognutu komunikaciju Nastavno-kliničkog centra Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.
Jasmina Ivšac Pavliša
Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko rehabilitacijski fakultet
Croatia
Jasmina Ivšac Pavliša izvanredna je profesorica na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu gdje radi na Odsjeku za logopediju. Završila je studij logopedije te potom i doktorirala na spomenutom fakultetu. Njezin interesi vezani su uz rano prepoznavanje odstupanja u komunikaciji i jezičnome razvoju, metode poticanja te razvoj i implementaciju potpomognute komunikacije. Izvodi nastavu na preddiplomskom i diplomskom studiju logopedije iz predmeta usmjerenih na poremećaje socijalne komunikacije i potpomognutu komunikaciju. Trenutačno je voditeljica poslijediplomskog specijalističkog studija Rana intervencija u edukacijskoj rehabilitaciji. Aktivno sudjeluje u kliničkome radu u Nastavno-kliničkom centru za rehabilitaciju kojeg je vodila u dva navrata (www.centar.erf.unizg.hr). Aktivno je pridonijela provedbi nekoliko multidisciplinarnih projekata usmjerenih na razvoj nisko i visokotehnoloških oblika potpomognute komunikacije (projekti ICT-AAC, Usklađivanje roditeljstva i poslovnog života putem multidisciplinarnih socijalnih usluga – MULTI-SKLAD, Izgradnja nacionalnih kapaciteta za primjenu potpomognute komunikacije kao metode rane intervencije za djecu od 0-8 godina s razvojnim odstupanjima/teškoćama). Koautorica je većeg broja znanstvenih i stručnih radova objavljenih u časopisima i zbornicima radova s međunarodnih konferencija.
Denis Marijon
Hrvatski savez udruga mladih i studenata s invaliditetom
Croatia
Denis Marijon osoba je u inv. kolicima od 1994. Aktivan je u Savezu para i tetraplegičara od 1999. 2005. jedan je od osnivača Zamisli, te je s grupom aktivista 2009. osnovao Hrvatski savez udruga mladih i studenata s invaliditetom SUMSI čiji je predsjednik od 2011.
Od 2003. radi na prilagodbi literature za studente s invaliditetom, od 2011. do 2023. održao je devet stotina radionica o invaliditetu u sto i devedeset hrvatskih osnovnih škola, aktivno surađuje radio emisiju Hodalica saveza SUMSI koja se na radio Studentu emitira od 2011., radi na programu zapošljavanja osoba s invaliditetom Zajedno kroz izazove, vodi Odbor za studente s invaliditetom na nacionalnoj razini te kao predsjednik saveza SUMSI aktivno na konferencijama i u medijima promovira konvenciju o pravima osoba s invaliditetom i načela univerzalnog dizajna.
Član je predsjedništva Saveza organizacija invalida Hrvatske, Stručnog savjeta ureda Pravobraniteljice za osobe s invaliditetom te povjerenstva Vlade republike Hrvatske za osobe s invaliditetom.
Ivana Sučić Šantek
Sveučilište u Zadru
Stručna suradnica psihologinja u Studentskom savjetovalištu Sveučilišta u Zadru.
Diplomirala sam psihologiju 2004. na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.
Nakon kraćeg iskustva rada u nevladinoj organizaciji i potom rada u PS Kutina Hrvatskog zavoda za zapošljavanje od 2007. radim na Sveučilištu u Zadru na poslovima stručnog suradnika i osiguravanja kvalitete, a od 2016. na poslovima individualnog psihološkog savjetovanja i individualne i grupne podrške studentima s invaliditetom u okviru Studentskog savjetovališta Sveučilišta u Zadru. Pridružena sam članica Koordinacije pravobraniteljice za osobe s invaliditetom za podršku u visokom obrazovanju. Kontinuirano se educiram u području psihoterapije (Integrativni geštalt pri udruzi CITIS, Psihoterapija plesom i pokretom u organizaciji Udruge Terpsichore).
Participants' prior knowledge / Potrebno predznanje: Nisu potrebna.
Learning outcomes / Ishodi učenja: • Razumijevanje koncepta inkluzivnog visokog obrazovanja
• Osvještavanje trenutačnog stanja i potreba u obrazovanju studenata s invaliditetom
• Prepoznavanje uloge asistivne tehnologije i univerzalnog dizajna u inkluzivnom visokom obrazovanju
• Poznavanje mjera i standarda koje je potrebno osigurati kako bise osigurao jednaki pristup visokom obrazovanju studentima s invaliditetom