Full Program »
Obrnuta učionica kao pedagoški pristup (10 min)
Obrnuta učionica kao pedagoški pristup koji povećava motivaciju za učenje i angažman studenata u kontaktnoj nastavi. Razvoj i unapređenje obrazovanja danas nezamislivo je bez digitalnih tehnologija i s njima usklađenih pedagoških pristupa. Jedan od inovativnih pedagoških pristupa koji je privukao značajnu pažnju tijekom posljednjih deset godina je pristup obrnute učionice ili FC pristup (FC engl. flipped classroom). Ovaj pristup stavlja studente u središte nastavnog procesa, potičući ih na aktivno sudjelovanje u učenju i suradnji s kolegama. Revidirana Bloomova taksonomija učenja služi kao temelj za FC pristup, gdje studenti prvo stječu osnovno znanje i razumijevanje izvan učionice (niže razine kognitivnog rada), a zatim se tijekom kontaktne nastave fokusiraju na dublje razumijevanje, aktivno učenje i timski rad (viši oblici kognitivnog rada). FC pristup je skalabilan i primjenjiv na različite dijelove nastavnog programa, od pojedinih nastavnih jedinica do cijelih kolegija. Ključne značajke FC pristupa uključuju: pružanje nastavnog sadržaja unaprijed, u obliku snimljenih video predavanja, provjeru razumijevanja putem samoprocjene znanja te aktivno i suradničko učenje u kontaktnoj nastavi. Primjena FC pristupa podrazumijeva promjenu paradigme učenja i poučavanja u kojoj fokus više nije usmjeren na sadržaj koji se želi prenijeti već na ishode učenja i razvoj kompetencija koje student treba usvojiti. Na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu proveli smo studiju koja je istraživala učinkovitost FC pristupa u nastavi fiziologije. Za potrebe istraživanja, slučajnim odabirom smo izabrali eksperimentalnu grupu koja je bila poučavana prema metodi obrnute učionice te kontrolnu grupu poučavanu na klasičan način. Ove dvije grupe su bile odabrane među 10 grupa druge godine studija medicine. Da bismo dobili dublji uvid u učinkovitost FC pristupa i klasičnog načina poučavanja, proveli smo ankete prije i nakon seminara o utjecaju dvaju nastavnih pristupa na motiviranost, pripremljenost i aktivnost studenata. Ankete prije seminara su istraživale percepciju studenata o njihovoj pripremljenosti za gradivo i spremnosti za aktivno sudjelovanje u nastavi. Ankete provedene nakon seminara su istraživale stvarnu aktivnost studenata tijekom kontaktne nastave. Rezultati našeg istraživanja jasno su pokazali da je eksperimentalna grupa značajno motiviranija, bolje pripremljena i spremnija za aktivno sudjelovanje tijekom kontaktne nastave u usporedbi s kontrolnom grupom. Tijekom kontaktne nastave, članovi eksperimentalne grupe su bili aktivniji i angažiraniji kako pojedinačno tako i kao grupa u cjelini. Naglasak na timskom radu unutar FC pristupa pozitivno je utjecao na angažman studenata i razvoj pozitivnih međusobnih odnosa među njima. Ovaj istraživački rad sugerira da primjena FC pristupa u nastavi fiziologije može biti korisna za poboljšanje motivacije studenata, njihove pripremljenosti za gradivo i aktivnog sudjelovanja u nastavi, istovremeno promičući timski rad i pozitivne međusobne odnose među studentima.
Participants' prior knowledge / Potrebno predznanje: sudjelovanje u nastavi
Learning outcomes / Ishodi učenja:
- objasni koncept i osnovne karakteristike pristupa obrnute učionice (FC pristupa) u obrazovanju
- nabroji i opiše koje su ključne značajke FC pristupa te na koji način FC pristup koristi revidiranu Bloomovu taksonomiju učenja
- navede koje su prednosti primjene FC pristupa u odnosu na klasični pristup
- objasni važnost ishoda učenja te ulogu dizajna učenja u primjeni FC pristupa
- opiše kako FC pristup utječe na motivaciju studenata, njihovu pripremljenost i aktivno sudjelovanje u nastavi