Skip to main content
The Higher Education CARNET Users Conference - THECUC2023 Digital Transformation of Higher Education: Innovations for the Future of Learning & Teaching

Full Program »

Obrnuta učionica kao pedagoški pristup (10 min)

Obrnuta učionica kao pedagoški pristup koji povećava motivaciju za učenje i angažman studenata u kontaktnoj nastavi. Razvoj i unapređenje obrazovanja danas nezamislivo je bez digitalnih tehnologija i s njima usklađenih pedagoških pristupa. Jedan od inovativnih pedagoških pristupa koji je privukao značajnu pažnju tijekom posljednjih deset godina je pristup obrnute učionice ili FC pristup (FC engl. flipped classroom). Ovaj pristup stavlja studente u središte nastavnog procesa, potičući ih na aktivno sudjelovanje u učenju i suradnji s kolegama. Revidirana Bloomova taksonomija učenja služi kao temelj za FC pristup, gdje studenti prvo stječu osnovno znanje i razumijevanje izvan učionice (niže razine kognitivnog rada), a zatim se tijekom kontaktne nastave fokusiraju na dublje razumijevanje, aktivno učenje i timski rad (viši oblici kognitivnog rada). FC pristup je skalabilan i primjenjiv na različite dijelove nastavnog programa, od pojedinih nastavnih jedinica do cijelih kolegija. Ključne značajke FC pristupa uključuju: pružanje nastavnog sadržaja unaprijed, u obliku snimljenih video predavanja, provjeru razumijevanja putem samoprocjene znanja te aktivno i suradničko učenje u kontaktnoj nastavi. Primjena FC pristupa podrazumijeva promjenu paradigme učenja i poučavanja u kojoj fokus više nije usmjeren na sadržaj koji se želi prenijeti već na ishode učenja i razvoj kompetencija koje student treba usvojiti. Na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu proveli smo studiju koja je istraživala učinkovitost FC pristupa u nastavi fiziologije. Za potrebe istraživanja, slučajnim odabirom smo izabrali eksperimentalnu grupu koja je bila poučavana prema metodi obrnute učionice te kontrolnu grupu poučavanu na klasičan način. Ove dvije grupe su bile odabrane među 10 grupa druge godine studija medicine. Da bismo dobili dublji uvid u učinkovitost FC pristupa i klasičnog načina poučavanja, proveli smo ankete prije i nakon seminara o utjecaju dvaju nastavnih pristupa na motiviranost, pripremljenost i aktivnost studenata. Ankete prije seminara su istraživale percepciju studenata o njihovoj pripremljenosti za gradivo i spremnosti za aktivno sudjelovanje u nastavi. Ankete provedene nakon seminara su istraživale stvarnu aktivnost studenata tijekom kontaktne nastave. Rezultati našeg istraživanja jasno su pokazali da je eksperimentalna grupa značajno motiviranija, bolje pripremljena i spremnija za aktivno sudjelovanje tijekom kontaktne nastave u usporedbi s kontrolnom grupom. Tijekom kontaktne nastave, članovi eksperimentalne grupe su bili aktivniji i angažiraniji kako pojedinačno tako i kao grupa u cjelini. Naglasak na timskom radu unutar FC pristupa pozitivno je utjecao na angažman studenata i razvoj pozitivnih međusobnih odnosa među njima. Ovaj istraživački rad sugerira da primjena FC pristupa u nastavi fiziologije može biti korisna za poboljšanje motivacije studenata, njihove pripremljenosti za gradivo i aktivnog sudjelovanja u nastavi, istovremeno promičući timski rad i pozitivne međusobne odnose među studentima.

Mirza Žižak
Medicinski fakultet Sveučilište u Zagrebu
Croatia

Izvanredni sam profesor na Katedri za fiziologiju i imunologiju, predsjednik povjerenstva za e-obrazovanje i voditelj Ureda za e-učenje Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (MEF). Područje znanstvenog interesa su prijenosni procesi kroz staničnu membranu. Dobitnik sam više međunarodnih nagrada za najbolje radove na znanstvenim kongresima, dobitnik Fogarty stipendije za postdoktorsko usavršavanje na The Johns Hopkins University (1995-98. god.). Voditelj sam međunarodnog istraživačkog projekta Fogarty International Research Collaborative Award (FIRCA) za razdoblje od 2001.-04. god. i više domaćih projekata. Uz znanstveni i nastavni rad, posljednjih 16tak godina aktivno djelujem na primjeni i integraciji informacijsko-komunikacijskih tehnologija (ICT) u nastavni proces Medicinskog fakulteta. U proteklom sam razdoblju bio voditelj nekoliko ICT projekata iz kojih su proizašli programi za učenje funkcije bioloških membrana i prijenosa signala. Mentor sam studentima koji su na studentskim kongresima prezentirali radove iz područja e-učenja, a bili su i dobitnici rektorove nagradu. Autor sam interaktivnog simulacijskog programa „PROSIG“ za učenje potencijala membrane. Program se od 2004. god. koristi u nastavi fiziologije i/ili neuroznanosti na medicinskim fakultetima u Zagrebu, Osijeku te u Mostaru. Voditelj sam niza radionica za primjenu e-učenja i rad u LMS sustavu kako na svom fakultetu tako i na drugim fakultetima zagrebačkog i drugih Sveučilišta. Kao član sveučilišnog Povjerenstva za e-učenje (2007-9.g.) sudjelovao sam u izradi Strategije razvoja e-učenja na Sveučilištu u Zagrebu. U okviru CARNet-ove E-Learning Akademije završio sam program E-learning Managementa te CARNetov tečaj za e-mentora. Voditelj sam e-izbornog predmeta koji je 2012. god. proglašen najboljim e-kolegijem Sveučilišta u Zagrebu. Partner sam na Erasmus+ KA2 projektima pod nazivom „RAPIDE - Relevant assessment and pedagogies for inclusive digital education“ (2021-23) i „iLed - Innovating Learning Design in Higher Education“ (2022-25) koji se bave inovacijama u edukaciji poput uvođenja i razvoja metode obrnute učionice, dizajna učenja te razvoja različitih oblika vrednovanja u području visokog obrazovanja. Voditelj sam "Pilot projekta e-sveučilište" kojeg financira CARNET.

Dora Brauneger
Medicinski fakultet Sveučilište u Zagrebu
Croatia

suradnik sam u Uredu za e-učenje Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (MEF). Posljednje 3 godine sudjelujem kao tehnička potpora u primjeni i integraciji ICTa u studij medicine. 2015. završila sam Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu, smjer biologije, pri čemu sam svoj diplomski rad napisala na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (MEF) na Katedri za fiziologiju i imunologiju. Od 2016. radim kao stručni suradnik na Katedri za fiziologiju i imunologiju MEFa gdje sam radila na provođenju molekularnih tehnika, brizi o staničnim kulturama i održavanju laboratorijskih preparata. U isto vrijeme uključila se u rad Ureda za e-učenje MEFa u okviru kojeg sam u funkciji suradnika u Uredu najprije sudjelovala, a kasnije i samostalno vodila tečajeve za rad u LMS sustavu. Za potrebe edukacije nastavnika izradila sam niz video tutorijala za rad u LMSu. Pored toga dajem stručnu podršku nastavnicima za obradu video predavanja u programu Camtasia Studio, nadzirem aktivnosti na LMS sustavu te pružam konzultacijsku i tehničku podršku za rad u LMS sustavu kao i za provođenje online pismenih ispita sa i bez nadzora. Također vodim tečajeve za izradu video predavanja pomoću programa Camtasia Studio i OBS Studio

Participants' prior knowledgePotrebno predznanje: sudjelovanje u nastavi

Learning outcomes / Ishodi učenja:
- objasni koncept i osnovne karakteristike pristupa obrnute učionice (FC pristupa) u obrazovanju
- nabroji i opiše koje su ključne značajke FC pristupa te na koji način FC pristup koristi revidiranu Bloomovu taksonomiju učenja
- navede koje su prednosti primjene FC pristupa u odnosu na klasični pristup
- objasni važnost ishoda učenja te ulogu dizajna učenja u primjeni FC pristupa
- opiše kako FC pristup utječe na motivaciju studenata, njihovu pripremljenost i aktivno sudjelovanje u nastavi

 


Powered by OpenConf®
Copyright ©2002-2022 Zakon Group LLC