Utjecaj tehnologije na suštinu akademskog obrazovanja (45 min)
Umjetna inteligencija je 2023. godine podigla veliku prašinu. Hoće li ona utjecati na akademsko okruženje? Hoće li studenti nekažnjeno varati? Hoće li znanstvenici nekažnjeno varati? Mora li se zbog toga suštinski mijenjati način podučavanja i certificiranja, recenziranja i financiranja?
Već 30 godina imamo Internet i svakoga dana sve moćnija računala i mobitele, računalne programe neslućenih mogućnosti i nevjerojatne nakupine podataka. Kako je to do sada utjecalo na akademsku zajednicu? U kojoj se mjeri do sada promijenio način učenja i podučavanja, istraživanja i inovacija?
Kamo sve to vodi? Postoji li jedinstvena vizija novog sveučilišta? Što po tom pitanju rade vodeća sveučilišta Europe i svijeta? Treba li hrvatska akademska zajednica biti među vodećima u promjenama, ili slijediti u stopu najnaprednije ili se držati na sigurnoj udaljenosti i ne srljati u neprovjerene promjene?
Kakve su infrastrukturne mogućnosti hrvatske za uvođenje suštinskih promjena u način podučavanja?
Predrag Pale
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Sveučilište u Zagrebu
Predrag Pale je diplomirao, magistrirao i doktorirao na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu.
Znanstveni interes mu je danas u području primjena informacijskih tehnologija u obrazovanju, korisničkim sučeljima te sigurnosti informacijskih sustava.
Djeluje kao konzultant i projektant, edukator i predavač u području informacijskih sustava i obrazovanja.
Mikroračunalima se počinje baviti još u srednjoj školi što proširuje i utvrđuje i u tijeku studija. Iako se bavio i bazičnim tehnologijama u računarstvu projektirajući i izvodeći računalni hardver i softver, operacijske sustave i računalne mreže, najveći dio tridesetogodišnjeg profesionalnog rada je u području primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Namjerno i ciljano je stjecao široko područje iskustva od građevinarstva i medicine, preko bibliotekarstva i državne uprave, poslovnih i novčarskih primjena do medija i obrazovanja. Radeći u industriji stekao je važna iskustva u proizvodnji i primjeni u građevinarstvu i medicini.
Od 1986. na Fakultetu elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu radi na znanstvenim istraživanjima, projektima za gospodarstvo te u nastavi. Često je član ili vodi nacionalne skupine za primjenu informacijskih tehnologija u obrazovanju i javnim sustavima kao što su Stručna skupina Vlade RH za Nacionalni program informacijske sigurnosti (2005), Odbor za informatiku Sveučilišta u Zagrebu (2004), Odbor za cjeloživotno i e-učenje Fakulteta elektrotehnike i računarstva, Odbor za e-zdravlje Akademije medicinskih znanosti Hrvatske i drugih.
Jedan je od glavnih arhitekata Hrvatske akademske i istraživačke mreže – CARNet početkom devedesetih te prve nacionalne širokopojasne mreže računalne mreže u svijetu, zasnovane na ATM tehnologiji na prijenosnim brzinama od 155 i 622 Mbps putem svjetlovoda, koja je još 1996. godine obuhvatila 12 gradova.
1992. godine je suprojektirao i izveo informacijski sustav Hrvatske izvještajne novinske agencije – HINA te programski i komunikacijski dio prvog hrvatskog on-line transakcijskog sustava za kreditne kartice.
Koautor je patenata (PK20140056) „Sustav i protokol za raspodijeljenu autentikaciju korisnika“ [2014.] i (PK20192351) „Sustav i protokol za bežično strujanje snimljenih signala u stvarnom vremenu za višekanalne sustave s različitim frekvencijama uzorkovanja” [2019.].
Pokrenuo je projekte Hrvatske akademske i istraživačke mreže – CARNet 1991., Centra za on-line baze podataka znanstvenih radova 1992., Sustava znanstvenih informacija – SZI 1994, On-line baze hrvatskih znanstrvenih radova - CROSBI 1995., Studentske iskaznice (X-ice) i Nacionalnog informacijskog sustava knjižnica – NISKA 1998. godine.
Na FER-u je predložio koncept studomata, pokrenuo uspostavu prve telekonferencijske učionice (TCR) te osmislio i suprojektirao sustav za automatsko snimanje predavanja (ASOP).
Od 1993. do 2000. bio je pomoćnik ministra znanosti i tehnologije zadužen za informatiku.
Suosnivač je „Central and Eastern European Networking Association – CEENet“, regionalne udruge nacionalnih akademskih računalnih mreža.
Od početka devedesetih je održao brojna pozvana predavanja na domaćim i međunarodnim skupovima, a desetak pozvanih i keynote predavanja na temu privatnosti i sigurnosti informacijskih sustava, među kojima i keynote predavanje za najviše časnike NATO-a na “Open Road 99” konferenciji na temu informacijskog ratovanja. Često predaje nastavnicima i ravnateljima osnovnih i srednjih škola.
Stalni je sudski vještak za informatiku, ekspert Hrvatske akreditacijske agencije i član American Academy of Forensic Sciences.
Od 2014. predsjednikom i potpredsjednikom je Odjela za obrazovanje Hrvatske sekcije IEEE.
Odlikovan je «Danicom Hrvatskom» s likom Ruđera Boškovića, Državnom nagradom za znanost, Nagradom hrvatske sekcije IEEE za izniman inženjerski doprinos te nagradom IEEE Education Society „Distinguished Chapter Leadership Award“. Uvršten je u Hrvatsku enciklopediju (LZMK).
Participants' prior knowledge / Potrebno predznanje: Iskustvo visokoškolskog obrazovanja.
Learning outcomes / Ishodi učenja: Duboko promišljanje o svojem radnom mjestu, potrebnim promjenama, budućnosti; osvijestit će do koje se mjere svijet promijenio; razumjet će neadekvatnost postojećeg akademskog obrazovnog procesa.